Jag behöver hjälp.

4. Veckovila/ordinarie ledighetsdagar

Enligt ATL ska alla anställda ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar, s.k. veckovila. Vid förläggningen av respektive anställds arbetstid och veckovila måste arbetsgivaren liksom tidigare beakta avtalets regler om ordinarie ledighetsdagar. I dessa regler tydliggörs nu vad som gäller enligt ATL och de ändras vidare enligt följande. Arbetstiden ska förläggas så att den anställde erhåller i genomsnitt två ledighetsdagar per vecka, om möjligt som två sammanhängande 24-timmarsperioder (tidigare: "dubbelledighet"). Minst varannan vecka ska ledighetsdagar omfatta fredag-lördag (nyhet i avtalet), lördag-söndag eller söndag-måndag. Om särskilda skäl föreligger kan dock, liksom tidigare, ledighetsdagarna omfatta lördag-söndag eller söndag-måndag var tredje vecka.

Jag behöver alltså hjälp att tolka detta.

Jag tolkar det att jag varannan vecka ska få vara ledig fre-lö, lö-sö eller sö-må. & om särskilda skäl föreligger, vad nu menas med särskilda skäl, kan tyvärr ledighetsdagarna omfatta lö-sö eller sö-må var tredje vecka.

Betyder det då att jag antingen kan få vara ledig varannan vecka helg eller var tredje vecka om jag har otur? Snälla hjälp mig någon som förstår.


Jag har varit ledig 10 helger av 21. Men det är inte varannan. För som ledig helg räknas sammanhängande, inte sant? Fre-lö, lö-sö elle sö-må.

Lö-sö: 5 st
Sö-må: 3 st
Fre-lö-sö: 2 st.

Inte en enda FRE-LÖ med andra ord.

Sedan har jag dessa skiledigheterna då jag är ledig fredag jobbar lördag & ledig söndag. Oftast är det natt på lördagen vilken gör att jag sover bort hela söndagen!


Jag vill ha hjälp med att reda ut detta innan jag klampar in & pratar med min arbetsgivare.


Kommentarer
Postat av: Carruuw

Sv. Jo det är skit fin :)

2009-03-11 @ 17:57:47
URL: http://menjagvetinte.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ring till facket.

2009-03-12 @ 15:22:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0