Vilken eller vilka mamma-typer har präglat dig?

Perfektionist-mamman?
Tänk dig Bree i Desperate housewives. Din mamma ville ha kontroll & för henne var trygghet en perfekt yta utåt sett.

Oförutsägbara mamman?
Kaos, kris & drama var en del av vardagen då du växte upp. Livet var svårt för henne & hon höll inte den känslomässiga gränsen mot dig. Din mamma orkade inte vara vuxen & låta dig vara barn.

Jag-först-mamman?
Du fick aldrig beröm för dina dagisteckningar & idag är hon inte intresserad av ditt toppjobb. Hon klarade inte av att se dig & dina behov eftersom hon var fullt upptagen med sina egna. Barndomen gick ut på att göra mamma glad.

Bästa vännen-mamman?
Dina vänner var avundsjuka på din roliga & generösa mamma som aldrig ställde några krav på dig. Du kände dig övergiven & lämgtade efter en riktig mamma. Du hade & har en bra relation med henne, det är bara det att hon inte är någon mamma.

Kompletta mamman?
Om ingen av de tidigare mamma-typerna passat tillhör du de TIO % av de som vuxit upp med en komplett mamma. Hon var inte perfekt, men hon var vuxen & trygg & såg dig som en individ hon skulle hjälpa & coacha till ett självständigt liv.


Denna artikel läste jag i det senaste numret av tant-tidningen Tara. Det finns faktiskt mycket läsvärt & förvånande träffsäkert material där. Under beskrivningarna av de olika mamma-typerna följer information om dina styrkor, ditt känslomässiga bagage & vad du kan göra. Det skulle mig tid att skriva ut det, men om intresset finns kan jag ordna det. Så hojta till om du är intresserad! Jag kan garantera att ditt resultat blir skrämmande träffsäkert som för mig :)


Mina styrkor:
Du är en lysande social begåvning & har en sällsynt fingertoppskänsla då det gäller andras behov.
Du är diplomatisk & förstår instinktivt oskrivna regler.
Du är en utmärkt problem & konfliktlösare.
Du är en bra coach, kan entusiasmera & få andra med dig.
Du är extremt bra på att stötta andra.
Du är lojal & pålitlig.
Du är intuitiv & känner av omgivningen.

Beskrivningen på mitt känslomässiga bagage stämmer såväl in på hur jag för för några år sedan. Det står blandannat att jag saknar grundtrygghet & hur det påverkat mig. Det är dock något jag jobbat med & kommit i mål. Tryggheten & jag är numera ett :) Att jag reagerade starkt med många dramatiska utspel är så sjukt träffsäkert.



I tidningen finns också ett experiment som jag tycker ni ska testa!

Tänk på en konflikt du haft & som gjorde dig känslomässigt upprörd. En konflikt med din partner, jobbarkompis, väninna. Din man kanske missförstod något du sa. & av en liten händelse blev det kanske en stor konflikt. Öppet eller inom dig själv. Sammanfatta konflikten i en mening: hur kände du dig, vilka känslor väcktes inom dig, vad sa du, vad gjorde du?

1. Påminner det du sa om vad din mamma brukade säga till dig när du var barn?
2. Var det något du sa eller tänkte som var exakt likt eller exakt motsatt det mamma brukade tala med dig om & med den ton hon använde?
3. Finns det något i det du kände som var exakt likt eller motsatt det du kände när du hade en konflikt med din mamma som barn eller som vuxen?

Många upptäcker att då de pratar med vänner eller sin partner så talar de precis på samma sätt som deras mammor talade till dem & använder samma gester & känslomässiga ton & uttryck.

Det roliga med detta är att min sambo många gånger för flera år sedan påpekat att jag låter exakt som min mamma när jag skriker & att jag betér mig som henne. Då blev jag rasande vid denna jämförelse. Men nu kan jag skratta åt det & dela med mig av det till er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0