Mariapaj & märkliga ord

Det blev inget att slappa i soffan, inte hitills iallafall. Drog med mig Rebecka på en promenad till cg. Det behövdes påfyllning i katternas matförråd :) Straxt ska jag ta mig en snabbdusch, tänkte uppdatera bloggen lite smått innan. Vet ni vad jag gör just nu? Lagar paj. En Mariapaj. Med ost & broccoli. MUMS! Jag är sjukt trött. Det blir sängen tidigt idag känns det som. Tänkte passa på att fråga om någon vet vad dessa ord betyder:
Lustideal
Resultatetiska ideal
Pliktbestämda ideal
Sinnelagsetik
Situationsetik

Kommentarer
Postat av: Jonna

De här handlar om folks beteenden osv. Såklart att jag vet vad dom där orden betyder, Jag är väll inte dum heller? Man är ju nästan psykolog utbildad ;)



Lustideal= Det som avgör i beslutsögonblicket är vilket av valmöjligheterna som jag har mest lust med. Man försöker till varje pris undvika olustiga saker, ofta svåra saker. Lustidealet har kraftiga kopplingar till uttrycket att ”leva för dagen, leva i nuet”. Att leva efter lustidealet till det yttersta kan leda till att man inte tar hänsyn till andra i sin omgivning, ett egoistiskt beteende. Man vet inget om morgondagen, lika bra att leva fullt ut idag, brukar folk med detta ideal påpeka.



Resultatetiska ideal= Handlar det om att försöka förutse vilka konsekvenser ens handlande har. Den handling som bedöms ha bäst effekt anses då vara rätt. Svårigheten är att värdera effekterna. Vilken är bäst? Lustupplevelsen, lyckokänslan eller pliktuppfyllelsen? Man tänker att varje människa vill nå maximal lycka. Effekten av en handlig är bra om den inte för en bort från lyckan. Bäst för mig? Bäst för många?



Pliktbestämda= Enligt detta ideal kan man aldrig ge svart-vita svar på vad som är rätt eller fel utifrån effekten



Sinnelagsetik = Ett förhållningssätt som innebär att en handlings moraliska värde avgörs av vilken avsikt eller motiv som den som utför handlingen hade vid tillfället för dess utförande.

Det etiska värdet av en handling avgörs av det sinnelag som ligger bakom handlingen.



Situationsetiken går ut på att man inte får följa givna regler av gammal vana, utan man måste ständigt avgöra sina val eftersom varje valsituation är unik.



Känn på den du :D



(ps somnade en sväng förut när jag la Emilia & Ville inte ringa eftersom klockan blev så mycket. Jag ringer dig imorgon efter läkartiden) Puss-

2009-08-16 @ 22:20:26
URL: http://jonnafrimodig.blogg.se/
Postat av: sara

du googlade ju på allt det.

2010-12-01 @ 17:03:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0