mördarhund. kamphund.

Igår blev jag så förbannad när jag läste debatten efter artikeln om hunden som bet en pojke. Självklart är det synd om pojken & det bör ifrågasättas om ägaren av hunden verkligen är lämplig som hundägare eftersom den varit inblandad i liknande saker tidigare. Hunden beslagtogs & genomgick vissa tester där det konstaterades att den hade för mycket aggression i sig. Den avlivades. Enligt statistiken är det inte många hundar som är så illadäran att de tvingas avlivas, men denna hund ansågs vara det.

Det som gör mig så förbannad är att de flesta som deltagit i debatten kallar hunden MÖRDARHUND eller KAMPHUND. & visst det var någon pitbull-blandning. I mångas ögon verkar de vara riktiga mördarmaskiner - för att media målar upp en bild av just dessa raser! Jag har läst mig till att det enligt statistik oftast är vanliga raser, som ni har som familjehundar som går till anfall. Men det skrivs inget om, man kan ju undra varför?

Många människor ryggar tillbaka av rädsla när de ser en "kamphund" likaså om man går med en stor hund. Vissa människor är så tragiska & smeker väggen. Kax som är världens snällaste hund om som är mer rädd för främlingar än vad de är för honom har blivit bemött så när jag gått med & rastat honom här i Norrköping. Jag är så jävla trött på era fördomar om kamphundar & om stora hundar i helhet! Min sambo har en  vän som har en pitbullblandning & han är hur go somhelst. Det handlar om uppfostran!

VAD jag vill komma till är att ni inte ska smutskasta hunden, det är ägaren som har ansvaret. Varenda hund behöver uppfostran, det kan vara lämpligt att gå på valpkurser & lydnadskurser, det är nödvändigt att ta långa promenader & träna med dem för att trötta ut dem. & visst finns det sjuka människor som skaffar dessa raser för just kamp & det är sorgligt! Dessa människor borde stenas. Det är inte hundens fel - utan helt & hållet ägarens fel! Jag kollar ofta på mannen som talar med hundar. Jag har sett flera hundar som varit hur nära somhelst att avlivas pga sin aggressivitet. Deras sista hopp är Ceasar & visst lyckas han! Det gäller att veta vad man håller på med.

I artikeln står det att många unga killar skaffar pitbull eller amstaff för att det är coolt. Någon skriver i debatten att det är som värsta penisförlängaren för vissa. & det är inte rätt anledning till att skaffa hund. Skaffar man hund så har man ett stort ansvar många år framöver. Det tål att tänkas på både en eller två gåner innan man skaffar hund. Har man tiden som krävs att lägga på promenader & träning? Har man orken & viljan?

När en jävla chihuahua eller någon annan liten ras skäller, visar tänderna & hoppar då tycker ni att det är gulligt. Är det för att de är små? Detta beteénde är en varningsignal även hos små hundar. Men det får beté sig hursomhelst bara för att de i era ögon är söta & små.


Kommentarer
Postat av: Jennie

Bra skrivet! Blir glad när det är nån mer som tar upp det där :)

2009-04-22 @ 15:49:15
URL: http://annajennie.blogg.se/
Postat av: Fia

Bra skrivet Ida!! Det sorgliga är att dessa hundar är nog mer rädda och osäkra än vad de är aggressiva pga deras okunniga "snorungar" till ägare!!

2009-04-22 @ 16:10:03
URL: http://fiavin.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bra skrivet Ida!! Deltog själv i debatten för att försvara rasen o mina egna hundar. Tyvärr utan framgång för alla fördomsfulla människor kastade bara ur sig ännu fler idiotiska kommentarer..Min hane som är en ganska stor o biffig amstaff/pitbull blev så himla rädd när han träffade min mors hund så han kissade på sig!!kan man kalla det kamphund då?

2009-04-22 @ 20:23:56
URL: http://thesoundoftears.blogg.se/
Postat av: Jonna

Anledningen till att man har den uppfattningen om dessa hundar är ju just för att äckel folk från bäckgatan i hageby skaffar just sådana hundar för att skrämmas och ha som "kamphund". Självklart är det ägarens fel, och jag tror helt och hållet på uppfostran. Men det är ju heller inte så konstigt att man ryggar tillbaka lite när man träffar på en amstaff/pitbull osv är ju just därför, eftersom många iallafall här i Norrköping har sånna hundar för att skrämmas eller vad fan det är dom vill förmedla. Det beror ju helt och hållet på vem som är ute och går med hunden osv.



I mina ögon spelar det ingen roll om det är en pitbull eller en labrador, en hund som attackerar ett barn eller någon annan oskyldig varelse ska avlivas, så är det ju bara. Tycker att ägaren till hunden verkar vara riktigt dum i huvudet som släpper hunden lös när den varit med i liknande fall förut.



Allt som allt, i grund och botten är det ju som sagt ägarens ansvar att ge hunden rätt uppfostran.

2009-04-23 @ 13:08:41
URL: http://gliittertankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0